Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

.
 
AnasayfaAramaLatest imagesKayıt OlGiriş yapİletişim

 

 setup yapımı

Aşağa gitmek 
+2
Fernando Alonso
silentdeath
6 posters
YazarMesaj
silentdeath
Üye
Üye
silentdeath


Mesaj Sayısı : 8
Kayıt tarihi : 19/05/10

setup yapımı Empty
MesajKonu: setup yapımı   setup yapımı EmptyC.tesi Mayıs 22, 2010 7:25 pm

Arkadaşlar burada kendi araştırmalarım ve bilgilerim dahilinde kısaca bir pist için setup nasıl yapılır onu anlatacağım. Birkaç örnek pist vererek bunları size anlatmaya çalışacağım.

Avustralya Melbourne’deki Albert Park pisti ile başlayalım.

Bu pist kısa düzlükleri olan yavaş ve hızlı virajları bir arada barındıran güzel bir cadde pistidir. Önce gözümüz önünde bu pistte azami hız ne kadar onu canlandırmaya çalışalım. Gerekirse www.formula1.com daki Speed Trap dan 2008 sezonunda bu pistte sıralama turlarında araçlar ne kadar hız yapmış buna bakabiliriz. Alpert Park için 300-310 km yeterli bir hızdır. Viteslerimizi ve kanat açılarımızı buna göre ayarlamaya başlıyoruz. Bir pistte setup işine başlarken yapacağımız ilk iş bu olmalıdır. Yarıştğımız modun fiziklerine bağlı olarak kanatları ayarlayalım yüksek ve orta downforce arası bir ayar gerektiren bir pist olduğu için kanatları yüksek yapmakta yarar var. Zaten çıkacağımız en yüksek hız 305 olduğunu düşünürsek bunu buradan anlayabiliriz. Yavaş virajlar sonrası çıkışta iyibir hızlanma için vites aralıklarımız kısa olmalıdır. Aracın düzlüklerde maksiumum sürata çabuk çıkabilmesi için ve pist kısa düzlüklerden oluştuğu için seri vites ayarları gereklidir. 7. vites ayarımız da buna göre ayarlı olmalıdır. Pist dur-kalk pisti olduğu için fren dengesi de son derece önemlidir. Fren basıncı mümkün olduğunca yüksek olmalıdır. Viraj çıkışlarında bu seri vitesler için en az patinajla hızlı bir şekilde hızlanmak için Arka “Anti Roll Bar”ımız mümkün olduğunca en düşük seviyede olmalıdır. Pist cadde pisti olduğu için yumuşak süspansiyon ayarları kullanmak en uygunl ayardır. Bu aracımızın yavaş virajlarda daha dengeli olmasını sağlayacaktır. Arka süspansiyon ayarları ön süspansiyonumuzdan biraz daha yumuşak olmalı. Bu çıkışlarda denge için gerekli bir ayar. Aynı şekilde viraj girişlerinde daha stabil olmayı sağlar. Fakat bu ayarda dengeyi kurmak çok önemlidir. Ön ile arka arasındaki fark ne kadar fazla olursa denge o kadar çok bozulur. Yani ön çok sert olursa arkada tam tersi aşırı yumuşak olursa, araçta understeer baş gösterir ve virajlarda araç dönmemek için uğraşır. Eğer ön çok yumuşak olursa bu seferde araçta arkadan kayma başlar. Virajları çok hızlı dönebilirsiniz fakat aracı kontrol etmek zorlaşır ve birçok kez arkadan kayarak spin atabilirsiniz. Tüm bunları sürüş stilinize göre bir araya getirerek güzel bir setup oluşturabilirsiniz. Camber ayarlarında ise Albert Park cadde pisti olduğu için çok yükseklere çıkmaya gerek yoktur. Arka düze yakın konumda olmalı. Ön ise biraz daha dışa açık olabilir. MMG SE modu için önler -3.5, arkadalar da -2.4 ideal bir ayardır. Bu genelde bir çok F1 modunda bu şekildedir.
GENEL AYARLAR
"Engine Brake Map"

Motor freni anlamına gelir. Ne kadar yüksek olursa motor freni o kadar azalır. Yani değer 0’da iken motor freni en güçlü halindedir. 8’de iken hiç yoktur. Motor freni ne kadar fazla olursa araçta arkadan kayma o kadar artar. Ne kadar az olursa o kadar da arkadan kayma azalır. 0’da iken fren meseafesi kısalır. Arkadan kayma artar. 8’de iken fren mesafesi artar. Önden kayma artar.

Kanat Açıları

Ön Kanat Ayarı: Açı artınca tutunma artar. Oversteer yani arkadan kayma artar. Lastik aşınması artar. Düşürülünce tutunma azalır. Önden kayma başlar. Lastik aşınması azalır.

Arka Kanat Ayarı: Açı artınca tutunma artar. Oversteer azalır. Önden kayma artar. Lastik aşınması artar. Düşürülünce tutunma azalır. Oversteer artar. Önden kayma azalır. Lastik aşınması azalır.

"Steering Lock"

Artınca önden kayma artar. Azalınca arkadan kayma artar.

Frenler

Fren dengesi öne doğru artarsa yani F’yi arttırsak Underster artar yani önden kayma yaşanır. Dengeyi arkaya doğru kaydırılınca. Arkadan kayma artar. Fren meseafesi kısalır. Fren basıncı arttırılınca arkadan kayma yani oversteer artar. Fren mesafesi kısalır.

"Differential Lock", "Power, Coast", "Preload"

Bunların değerleri azalınca oversteer arkadan kayma artar. Arttırılırsa önden kayma understeer artar. Araç ağırlık hissi kazanır.
SÜSPANSİYON AYARLARI
Ön "Anti Roll Bar"

Yüksek Değer: Önden kayma artar. Lastik aşınması artar. Yol tutuş azalır. Direksiyon çabuk tepki verir.
Düşük Değer: Arkadan kayma artar. Lastik aşınması azalır. Yol tutuş artar. Direksiyon tepkisi azalır.

Arka "Anti Roll Bar"

Yüksek Değer: Önden kayma azalır. Arkadan kayma artar. Lastik aşınması artar. Araç çok patinaj çeker.
Düşük Değer: Önden kayma artar. Arkadan kayma azalır. Lastik aşınması azalır. Patinaj azalır.
ÖN GRUP AYARLARI

Ön Lastiklerin Basınçları

Değerleri arttırınca ön lastiklerin aşınması azalır. Önde tutunma azalır. Araç önden kayma yaşar. Virajları ağır döner.

Değerler azaltılınca ön lastiklerin aşınması artar. Önde tutunma artar. Araç arkadan kaymaya meğillenir. Virajlarda hız artar.

Ön Tekerleklerin Yayları (Springs)

Değerler arttırınca ön lastiklerin aşınması artar. Yol tutuş azalır. Araç önden kayma yaşar. Virajları dönme meğili azalır. Araç ağırlaşır.

Değerler azaltılınca ön lastiklerin aşınması azalır. Yol tutuş artar. Arkadan kayma yaşanır. Virajlarda dönme meğili artar.

Ön Grup (Slow Bump, Slow Rebound, Fast Bump, Fast Rebound) Ayarları

Değerler arttırınca ön lastiklerin aşınması artar. Araç önden kayma yaşar.

Değerler azaltılınca lastik aşınması azalır. Arkadan kayma artar.

Ön "Packers" ve "Ride Height"

Değerler artınca understeer artar. Önde tutunma azalır. Araç virajları dönmek istemez. Değerler azalınca oversteer artar. Önde tutunma artar. Araç virajlarda seri olur. Fakat kontrol zorlaşır. "Packers" genelde yol çok tümsekli ise yükseltilir. Yayların ucundaki plastik parçalardır.

Ön "Cambers"

Eksiye doğru değer arttıkça önde tutunma artar. Ön lastik aşınması da bu yönde artar.
ARKA GRUP AYARLARI
Arka Lastiklerin Basınçları

Değerler arttırınca arka lastiklerin aşınması azalır. Arkada tutunma azalır. Araç arkadan kayma yaşar. Önden kayma azalır. Yol tutuş azalır.

Değerler azaltılınca lastiklerin aşınması artar. Arkada tutunma artar. Araç önden kaymaya meğillenir. Arkadan kayma azalır.

Arka Tekerleklerin Yayları (Springs)

Değerler arttırınca arka lastiklerin aşınması artar. Arkada yol tutuş azalır. Araç arkadan kayma yaşar. Önden kayma azalır. Değerler azaltılınca arka lastiklerin aşınması azalır. Yol tutuş artar. Önden kayma yaşanır. Arkadan kayma azalır. Arka lastiklerde patinaj azalır.

Arka Grup (Slow Bump, Slow Rebound, Fast Bump, Fast Rebound) Ayarları

Değerler arttırınca arka lastiklerin aşınması artar. Araç arkadan kayma yaşar. Arkadaki tutuş azalır.

Değerler azaltılınca lastik aşınması azalır. Önden kayma artar. Arkadan kayma azalır. Arkadaki tutuş artar.

Arka "Packers" ve "Ride Height"

Değerler artınca oversteer artar. Arkada tutunma azalır. Değerler azalınca understeer artar. Arkada tutunma artar. "Packers" genelde yol çok tümsekli ise yükseltilir. Yayların ucundaki plastik parçalardır.

Arka "Cambers"

Eksiye doğru gittikçe arkada yol tutuş azalır. Ne kadar eksi değer az ise arka tekerler zeminle o kadar çok temas eder ve patinaj azalır.

"Caster" Ayarı

Artınca oversteer artar. Azalınca araçta understeer artar.

Setuplarda genel mantık şudur: Ön tarafin tutuşunu arttırırken arka taraf göreceli olarak azalır. Setup yaparken bunların hepsini bir araya dengeli bi şekilde getirip stabil ve hızlı bir araba yapmak nasıl oluyor hala öğreniyoruz. Bu biraz da şans işi ve herkesin kendi sürüş stili ile değişken şeylerdir. Fakat benim genel görüşüm ön tarafı daha iyi tutunan bir aracı sürmek her zaman için tek turda büyük hız kazandırmıştır. Fakat bu tip sürüş genelde aracın kaymasına neden olduğu için bir çok sürücü tarafından sürüşü zor gelir. Sürüş kabiliyetlerimizi bu yönde alıştırmak ve geliştirimek hızlı olmamız için en büyük gereksinimlerdendir. Yukarıda yazdığım tüm detayları uzun uzun test sürüşlerinden sonra daha iyi anlayacak ve deneme yanılma yöntemleri ile güzel bir setup çıkarabilmeniz için yarar sağlayacaktır. Bu bilgiler setup yapımı için gerekli en temel bilgilerdir. Umarım herkese yardımcı olabilirim.

alıntıdır...


En son silentdeath tarafından Paz Mayıs 23, 2010 6:26 pm tarihinde değiştirildi, toplamda 1 kere değiştirildi
Sayfa başına dön Aşağa gitmek
Fernando Alonso
Üye
Üye
Fernando Alonso


Mesaj Sayısı : 3
Kayıt tarihi : 22/05/10
Yaş : 37
Nerden : Manisa

setup yapımı Empty
MesajKonu: Geri: setup yapımı   setup yapımı EmptyC.tesi Mayıs 22, 2010 7:50 pm

Teşekkürler her zaman merak etmişimdir ama bir türlü öğrenememişimdir SET yapımını .
Sayfa başına dön Aşağa gitmek
silentdeath
Üye
Üye
silentdeath


Mesaj Sayısı : 8
Kayıt tarihi : 19/05/10

setup yapımı Empty
MesajKonu: Geri: setup yapımı   setup yapımı EmptyC.tesi Mayıs 22, 2010 9:05 pm

böyle paylaşımlar buldukça eklerim.Ve sizlerinde bu şekilde paylaşımlarda bulunup ligimize renk katmanızı dilerim...iyi çalışmalar...
Sayfa başına dön Aşağa gitmek
burak550
Üye
Üye
burak550


Mesaj Sayısı : 12
Kayıt tarihi : 19/05/10
Yaş : 31
Nerden : amasya

setup yapımı Empty
MesajKonu: Geri: setup yapımı   setup yapımı EmptyPaz Mayıs 23, 2010 7:29 am

teşekkürler
Sayfa başına dön Aşağa gitmek
ErAy MiChAeL
Admin
Admin
ErAy MiChAeL


Mesaj Sayısı : 103
Kayıt tarihi : 16/09/09
Nerden : Evden xd

setup yapımı Empty
MesajKonu: Geri: setup yapımı   setup yapımı EmptyPaz Mayıs 23, 2010 11:46 am

silentdeath demiş ki:
böyle paylaşımlar buldukça eklerim.Ve sizlerinde bu şekilde paylaşımlarda bulunup ligimize renk katmanızı dilerim...iyi çalışmalar...


hakan abi seenin için çerez bunlar xD
Sayfa başına dön Aşağa gitmek
http://formula1-euroracing.yetkinforum.com
Apo Raikkonen
Admin
Admin
Apo Raikkonen


Mesaj Sayısı : 13
Kayıt tarihi : 17/04/10
Yaş : 34
Nerden : ...:::Şu An Belirsiz:::...

setup yapımı Empty
MesajKonu: Geri: setup yapımı   setup yapımı EmptySalı Mayıs 25, 2010 12:01 am

Yollar gidişine bende duruşuna hastayım hakan abi Very Happy
Sayfa başına dön Aşağa gitmek
LeQn
Üye
Üye
LeQn


Mesaj Sayısı : 4
Kayıt tarihi : 24/05/10
Nerden : İstanßul

setup yapımı Empty
MesajKonu: Geri: setup yapımı   setup yapımı EmptyÇarş. Mayıs 26, 2010 12:49 pm

Sapkınlık seziyorum rabbit
Sayfa başına dön Aşağa gitmek
http://www.alisancevik.tk
ErAy MiChAeL
Admin
Admin
ErAy MiChAeL


Mesaj Sayısı : 103
Kayıt tarihi : 16/09/09
Nerden : Evden xd

setup yapımı Empty
MesajKonu: Geri: setup yapımı   setup yapımı EmptyÇarş. Mayıs 26, 2010 4:06 pm

LeQn demiş ki:
Sapkınlık seziyorum rabbit


apoya doğrumu bu seziş Very Happy
Sayfa başına dön Aşağa gitmek
http://formula1-euroracing.yetkinforum.com
Apo Raikkonen
Admin
Admin
Apo Raikkonen


Mesaj Sayısı : 13
Kayıt tarihi : 17/04/10
Yaş : 34
Nerden : ...:::Şu An Belirsiz:::...

setup yapımı Empty
MesajKonu: Geri: setup yapımı   setup yapımı EmptyPerş. Mayıs 27, 2010 9:22 pm

aradaki bağı bi o bi ben bilirim Razz
Sayfa başına dön Aşağa gitmek
 
setup yapımı
Sayfa başına dön 
1 sayfadaki 1 sayfası

Bu forumun müsaadesi var:Bu forumdaki mesajlara cevap veremezsiniz
 :: Haberler-
Buraya geçin: